Stimaţi membri,
Vă informăm faptul că la Centru Zonal de Informare ASRO din cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie Suceava este disponibil, la vânzare, standardul SR EN ISO 9001:2015 – Sisteme de management al calităţii. Cerinţe.
Acest standard specifică cerinţele pentru un sistem de management al calităţii atunci când o organizaţie:
a) are nevoie să demonstreze capabilitatea sa de a furniza consecvent produse şi servicii care satisfac cerinţele clientului şi cerinţele legale şi reglementate aplicabile
b) urmăreşte să crească satisfacţia clientului prin aplicarea eficace a sistemului, inclusiv a proceselor pentru îmbunătăţirea sistemului şi asigurarea conformităţii cu cerinţele clientului şi cu cerinţele legale şi reglementate aplicabile.
Toate cerinţele acestui standard sunt generice şi sunt destinate a fi aplicabile oricărei organizaţii, indiferent de tipul sau mărimea sa, ori de produsele şi serviciile pe care le furnizează.
Preţul standardului este de 93,18 lei + TVA.
Principalele schimbări introduse în noua ediţie
ISO 9001 a suferit schimbări atât de formă cât şi de fond. Forma s-a schimbat întrucât este aplicată structura comună tuturor standardelor pentru sisteme de management decisă de TMB al ISO. Regăsim o parte din cerinţele pe care le cunoşteam înainte, la care au fost adăugate cerinţe noi.
De notat faptul că în noul standard se ia în calcul managementul riscului – riscuri legate de produse, procese sau clienţi. Însă ISO 9001 nu copiază ISO 31000. El cuprinde în mod specific o cerinţă cu privire la managementul acestor riscuri în implementarea unui sistem de management al calităţii.
Alte aspecte importante: întărirea abordării bazate pe proces, terminologia cu privire la produse şi servicii, abordarea excluderilor redusă la minimum. Fără a uita luarea în calcul a contextului în care evoluează organizaţia, cu o deschidere spre părţile interesate pertinente în cadrul zonei sistemului de management. Este vorba despre părţile interesate din punct de vedere reglementar şi social. Dar ISO 9001 rămâne orientat către clienţi !
Există şi alte schimbări: analiza efectuată de management nu mai ţine de responsabilitatea managementului, ci de capitolul „Măsurare, analiză şi îmbunătăţire”. Îşi face intrarea noţiunea de inovaţie, dar fără cerinţe. Întrucât a fost abordat managementul riscului, noţiunea de acţiune preventivă dispare – rămân acţiunile corective, plecând de la analiza cauzelor. Abordarea bazată pe proces este consolidată, este mai accesibilă înţelegerii, dar nu s-a mers destul de departe. Mai multe detalii, în standard.