Exista mii de startup-uri tech in lume, insa doar cateva (mai exact 205, in prezent) reusesc sa devina afaceri care sa valoreze peste un miliard de dolari. Jessica Livingston, fodatoarea unui important fond de accelerare si antreprenoare, arata care sunt elementele care fac diferenta dintre startup-urile care reusesc doar sa se mentina pe o linie de plutire in pietele in care activeaza si cele care au reusit sa ajunga la stadiul de “unicorn” (care valoreaza peste 1 miliard de dolari).

Jessica Livingston este co-fondatoarea programului de accelerare Y Combinator, considerat de presa straina unul dintre cele mai puternice incubatoare de afaceri din lume, care pregateste circa 200 de startup-uri la fiecare 6 luni, printre acestea se numara si cateva care au reusit sa ajunga la un mega-succes, precum Airbnb, noteaza BusinessInsider.com.

Cele noua lucruri care vor face diferenta intre cele doua timpuri de afacere mai sus nimite, potrivit lui Livingston, sunt:

1. sansa. Dincolo de o idee extraordinara, este nevoie si de momentul potrivit – iar in de cele mai multe ori acest aspect tine de sansa, de noroc. “Cei mai multi fondatori de firme de succes vin cu o idee buna, la timpul potrivit”, spune antreprenoarea. Dar, uneori aceste idei cresc si evolueaza inainte ca fondatorii sa realizeze ca a fost o idee buna la timpul potrivit.

2. Sa ai motivul potrivit. “Fondatorii startup-urilor cu un succes urias nu sunt implicati in afacerile lor cu scopul suprem de a devni bogati sau de a parea cool. intotdeauna sunt obsedati de munca lor”, spune Jessica. “Ei gandesc pe termen lung si este mult mai dificil pentru companiile din jur sa le acapareze printr-o achizitie pentru ca acesti fondatori nu renunta usor la afacerile lor”.

3. Sa atingi o foarte importanta nevoie din piata. “Sfatul nostru: este mai bine sa faci ceva ce iti doresti tu si apoi sa speri ca vor mai fi si alti oameni care isi doresc aceleasi lucruri ca tine”, spune fondatoarea Y Combinator. Ideea din spatele unei companii s-ar putea sa nu para prea mareata initial – Airbnb s-a lansat ca serviciu ce inchiria doar saltele pe podea – dar trebuie sa fie o idee care sa devina baza unui startup de miliarde. “Trebuie sa gasesti ceva pentru care multi oameni si-ar da banii si ar da bani muti pe acel ceva”.

4. Fa ceva de baza. Cu ce se ocupa o afacere, obiectul ei de activitate ar trebui sa poata fi descris, in mare, in mai putin de 5 cuvinte – de exemplu, Facebook, care este o retea pentru prieteni sau Uber, care ofera masina la cerere. in acelasi timp anumite startup-uri s-au lansat bazandu-e pe o idee mai putin generala.

5. Sa fii dispus sa lucrezi la o idee ciudata. Cand Jessica Livingston a vazut prima oara pitch-ul celor de Airbnb parea o idee proasta, spune ea acum. Fondatorii trebuie sa fie suficient de incapatanati si sa ii ignore pe cei care se indoiesc de iedeea lor si sa continuie cu dezvoltarea ei. “Trebuie sa fii independent. Nu trebuie sa iti pese de ce cred cei din jur”, afirma ea.

6. Sa nu-ti fie frica de o idee mareata. “Frica de idei marete ii impiedica pe multi sa lanseze un site pentru studientii din facultate, pe care sa il transforme apoi intr-o lume intreaga”, Spune Livingston, referindu-se la Facebook. E nevoie de multa muca sa poti transforma o mica afacere intr-una de miliarde de dolari si “foarte putini oameni sunt mai degraba incantati, decat inspaimantati de o asemenea idee, incat sa o poata duce la capat”.

7. Fii determinat si rezistent. Uneori este greu sa iti dai seama cat de usor de controlat sau nu sunt fondatorii care vin dintr-un loc de munca unde au lucrat pentru cineva care avea o anumita autoritate asupra lor. Dar, este usor sa iti dai seama cata determinare au dupa ce lanseaza un startup. “intr-un startup nimeni nu are autoritate asupra ta. Cei mai multi percep autoritatea ca fiind inconfotabila, dar sunt si oameni care evoulueaza cand sunt sub atuoritate”.

8. Considera startupl respectiv ca fiind cel mai important proiect al vietii tale. in toate startup-urile de mega-succes, cel putin unu dintre fondatori si-a perceput afacerea ca pe proiectul vietii. Acest gen de fondatori sunt concentrati sa construiasca pe termen lung si niciodata nu si-ar vinde afacere in scurt timp, sau sa fie tentati de un exit pe bani marunti, adauca Livingston.

9. Fii capabil sa evoluezi intr-un manager. Sa creezi lucruri interesante si sa manageriezi echipe sunt doua lucruri total diferite si muti nu sunt capabili sa le faca pe amandoua. Dar ca sa construiesti o companie de miliarde de dolari fondatorii trebuie sa evolueze odata cu firma. Trebuie sa invete cum sa sa se descurce cu angajatii si cel mai probabil chiar sa le placa sa faca asta. “Rar gasesti persoane care sa fie foarte bune la amebele aspecte, dar trebui sa fii o persoana de genul daca vrei un startup de mare succes”, a mai explicat Jessica Livingston.

Sursa: Startupcafe