MARCA | BREVETUL DE INVENTIE | DESENUL SI MODELUL INDUSTRIAL

marci

CENTRUL REGIONAL PENTRU PROTECTIA PROPRIETATII INDUSTRIALE

Centrul Regional pentru Protectia Proprietatii Industriale apare ca o necesitate deoarece din ce in ce mai multi manageri au inceput sa constate ca marcile, modelele si desenele industriale, inventiile sunt valori in afaceri si trebuie sa fie protejate, titularii obtinand drepturi exclusive de exploatare a acestora. Acest lucru confera siguranta, unicitate, oportunitati noi si profunzimea pe care o reclama un mod civilizat de a face afaceri. Aparitia acestui centru pe teritoriul judetului Suceava are menirea sa dinamizeze activitatea de proprietate industriala si mai ales sa constientizeze necesitatea protectiei obiectelor acesteia, asigurand totodata consultanta privind procedurile in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, acces la informatii, impactul marcilor comunitare asupra afacerilor din tara noastra, acces la bazele de date nationale si internationale, precum si la publicatiile OSIM.

 marca.inreg

MARCA – este un element esential al strategiei intreprinderilor; ea face distinctia dintre produsele si serviciile intreprinderii si cele ale concurentei.

Pentru consumator reprezinta cel mai comod mijloc de a recunoaste rapid o categorie de produse si servicii care i-a fost recomandata sau, pe care experienta l-a determinat sa o prefere altor produse sau servicii de aceeasi natura.

Pentru intreprindere, marca reprezinta un mijloc de a cuceri si a pastra o clientela. O marca poate fi opusa altei marci, utilizata de concurenta, numai dupa inregistrarea la OSIM.

Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane. Pot sa constituie marci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special forma produsului sau ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.

Inregistrarea unei marci nu este un lucru foarte simplu avand in vedere faptul ca trebuie indeplinite anumite conditii: elementele verbale care alcatuiesc marca trebuie sa fie usor de pronuntat si de retinut, marca trebuie sa fie usor de reprezentat, atractiva din punctul de vedere al aspectului si sa difere de marcile produselor identice sau similare.

Marcile pot fi inregistrate in urmatoarele forme:

–    marca verbala – o denumire, un slogan, scrise cu caractere standard;
–    marca figurativa – un element grafic care nu contine litere sau cifre;
–    marca combinata – o denumire scrisa cu o grafica deosebita si /sau in culori sau o denumire insotita de un element grafic;
–    marca tridimensionala – marca constituita din forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn specific tridimensional care permite identificarea unui produs sau serviciu.

Marcile pot fi protejate:

la nivel national – compania dumneavoastra va dobandi protectie asupra dreptului numai pe teritoriul tarii in care se face inregistrarea; cererea de inregistrare de marca se depune la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) pentru inregistrarea marcii in Romania sau la Oficiile specializate din alte tari in care compania dumneavoastra isi desfasoara activitatea;
la nivel comunitar – dreptul asupra marcii este protejat in toate tarile membre ale Uniunii Europene; cererea de inregistrare de marca se depune la Oficiul pentru Armonizarea Piatei Interne (OHIM/OAPI);
la nivel international – dreptul asupra marcii este protejat in tarile mentionate in cererea de inregistrare conform Aranjamentului sau Protocolului de la Madrid; cererea de inregistrare de marca se depune la Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale (WIPO/OMPI).

Cine poate inregistra o marca?

Orice persoana fizica sau juridica poate inregistra o marca. Pot fi inregistrate ca marci: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special, forma produsului sau ambalajului sau combinatii de culori precum si orice combinatii ale acestor semne.

Marci Nationale – este marca inregistrata la oficiul national din fiecare tara in care se solicita inregistrarea.

Marca inregistrata la nivel national beneficiaza de protectie numai pe teritoriul tarii in care este formultata cererea si numai pentru produsele si/sau serviciile pentru care este inregistrata.

Pentru a inregistra o marca in Romania, este necesara depunerea unei cereri de inregistrare la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM).

Procedura de inregistrare a unei marcii in Romania dureaza intre 9-12 luni, cu exceptia cazurilor in care sunt emise Avize de Refuz Provizoriu sau sunt formulate Opozitii la inregistrarea marcii de catre terti.

Marca inregistrata in Romania este protejata pentru o perioada de 10 ani; prin reinnoirea marcii, perioada de protectie poate fi prelungita cu alte perioade de cate 10 ani, cu conditia formularii cererii de reinnoire in termenele prevazute de lege si achitarii taxelor de reinnoire.

Marci Comunitare – este marca inregistrata prin formularea unei cereri catre Oficiul pentru Armonizarea Piatei Interne (OHIM/OAPI), marca fiind protejata in toate tarile membre ale Uniunii Europene.

Avantajele inregistrarii unei marci printr-o cerere formulata la nivel comunitar sunt urmatoarele:

–    formularea unei singure cereri de inregistrare de marca si obtinerea protectiei pentru acea marca in toate tarile membre ale Uniunii Europene;
–    urmarirea unei singure cereri, supuse reglementarilor cuprinse in cadrul unui singur act normativ, spre deosebire de cazul in care s-ar fi procedat la depunerea mai multor cereri nationale, supuse fiecare dintre ele reglementarilor din tarile in cauza;
–    valoarea taxelor achitate este mult mai mica pentru inregistrarea marcii comunitare decat aceea care ar fi trebuit achitata in cazul in care s-ar fi optat pentru inregistrarea marcii la nivel national in fiecare dintre tarile membre ale Uniunii Europene.

Procedura de inregistrare a unei marci comunitare dureaza minimum 12 luni, cu exceptia cazurilor in care sunt formulate Opozitii la inregistrarea marcii de catre terti.

Marca inregistrata la nivel comunitar este protejata pentru o perioada de 10 ani; prin reinnoirea marcii, perioada de protectie poate fi prelungita cu alte perioade de cate 10 ani, cu conditia formularii cererii de reinnoire in termenele prevazute de lege si cu achitarea taxelor de reinnoire

Marci Internationale – este marca inregistrata in baza Aranjamentului sau Protocolului de la Madrid in tarile mentionate in cuprinsul cererii de inregistrare depuse la Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale (WIPO/OMPI).

Avantajele inregistrarii unei marci printr-o cerere formulata la nivel international sunt urmatoarele:

–    formularea unei singure cereri de inregistrare de marca si obtinerea protectiei pentru acea marca in mai multe tari;
–    urmarirea unei singure cereri pentru modificari, completari si alte mentiuni care apar pe parcursul procesului de inregistrare;
–    valoarea taxelor achitate este mult mai mica pentru inregistrarea marcii internationale decat aceea care ar fi trebuit achitata in cazul in care s-ar fi optat pentru inregistrarea marcii la nivel national in fiecare dintre tarile care prezinta interes.

Procedura de inregistrare a unei marci internationale dureaza aproximativ 12-18 luni, cu exceptia cazurilor in care sunt emise Avize de Refuz Provizoriu sau sunt formulate Opozitii la inregistrarea marcii de catre terti.

Marca inregistrata la nivel international este protejata pentru o perioada de 10 ani; prin reinnoirea marcii, perioada de protectie poate fi prelungita cu alte perioada de cate 10 ani, cu conditia formularii cererii de reinnoire in termenele prevazute de lege si cu achitarea taxelor de reinnoire.

BREVET

BREVETUL DE INVENTIE

BREVETUL DE INVENTIE este un drept exclusiv, acordat de catre stat, pentru o inventie care este noua, implica o activitate inventiva si poate fi aplicata in industrie.

Brevetul poate fi acordat pentru orice inventie cu caracter tehnic avand ca obiect un produs sau un procedeu, in toate domeniile tehnologice, inclusiv din domeniul biotehnologiei daca indeplineste si celelalte conditii legale.

MODELUL DE UTILITATE

MODELUL DE UTILITATE protejeaza orice inventie tehnica, cu conditia sa fie noua, sa depaseasca nivelul simplei indemanari profesionale si sa fie susceptibila de aplicare industriala.

desen

DESENUL SI MODELUL INDUSTRIAL

Desen – aspectul exterior al unui produs sau al unei parti a acestuia, redat in doua dimensiuni, rezultat din combinatia dintre principalele caracteristici, in deosebi linii, contururi, culori, forma, textura si/sau materiale si/sau ornamentatia produsului in sine.

Model – aspectul exterior al unui produs sau al unei parti a acestuia, redat in trei dimensiuni, rezultat din combinatia dintre principalele caracteristici, in deosebi linii, contururi, culori, forma, textura si/sau ornamentatia produsului in sine.

SERVICIUL “PLICUL CU IDEI”

PLICUL CU IDEI este o modalitate prin care pot fi depozitate si pastrate in siguranta, in regim nepublic, de catre OSIM, documente depuse de creatori, persoane fizice si juridice, care cuprind lucrari si creatii din cele mai diverse domenii ce nu pot fi protejate prin legislatia in vigoare privind proprietatea industriala, precum si drepturile de autor si drepturile conexe, in scopul certificarii datei de depunere.

Scopul activitatii Centrului este de a oferi si efectua la cerere o paleta de servicii descentralizate, prin care disemineaza informatii publice legate de Proprietatea Industriala, sensibilizeaza comunitatile la nivel local asupra necesitatii protectiei obiectelor proprietatii industriale, influenteaza cresterea numarului cererilor de brevet, cererilor de inregistrare marci sau desene si modele industriale si contribuie la aplicarea inventiilor si astfel la innoirea productiei industriale si la cresterea interesului tineretului in a-si valorifica in tara propriile creatii tehnice.

Transformarea mentalitatii la nivel local conduce la dezvoltarea industriala, in conditiile unui climat concurential loial, impiedicandu-se astfel incalcarea drepturilor exclusive ale titularilor drepturilor de proprietate industrial prin impunerea unor forme de colaborare noi (contractele de cesiune, de licenta, de leasing, de franchisa, etc.).

Serviciile oferite de CENTRUL DE PROPRIETATE INDUSTRIALA

–    Inregistrare cerere de Brevet de Inventie
–    Tehnoredactare cerere OSIM
–    Design , marca, model sau desen
–    Asistenta OSIM